הבלוג של רחל פארן לאנשים שאוהבים ספרים

סוד הקמע מדמשק, סיפור היסטורי משפחתי סוחף של רינת גל

Spread the love

סוד הקמע מדמשק – רינת גל

ספר מרתק שקריאתו נקטעה. התחלתי לקרוא בחול המועד סוכות ורק בשבוע האחרון המשכתי. לא כי הספר  לא עניין אותי, להפך הוא סוחף ומרתק ומרגש. אלא בגלל הנסיבות הנוראיות של אותה שבת שחורה. כשסיימתי לקרוא חשבתי לעצמי כמה סמליות יש בקריאה הזו של הספר.

לכל אחד יש סיפור שעליו לספר, כולנו אומרים יום אחד אכתוב את הרפתקאותי, אך סיפור כמו שמסופר בספר “סוד הקמע מדמשק” לא קראתי ולא שמעתי.

הסיפור סיפור אמיתי, הסופרת היא נינה למשפחה שעליה היא מספרת. הסיפור חיכה כמעט עשרים שנה שיסופר.

רותי גאון אחותה של רינת גל חזרה מירח דבש וטיול בארגנטינה ובידה  דפים דהויים הכתובים בספרדית שנמסרו לה על ידידי דודתה, אחות אביהן. הדפים נשכחו משתי האחיות אך דרכן של דפים סודיים הוא להתגלות. רינת מצאה את הדפים שנשכחו, קראה, נדהמה ויצאה לחקור את משפחתה. התוצאה היא סיפור משפחה סוחף.

זהו סיפור חוצה גבולות, סיפור מרתק ומסקרן אפוף צבעים וריחות, מסתורין וסודות. סיפור שנע בין מדינות יבשות ודמויות רבגוניות כשהמאחד ביניהם הוא סוד.

״ סודות מסוכנים הם האבנים הכי כבדות שסוחב ליבנו״

 מואיז,  בן דודו וגיסו של הרב הנערץ יהודה נואה גאון הדור נעלם. מואיז יצא לקזבלנקה,  כדי להעביר קמע לרב טולדנו.מואיז נעלם בדרך.  ביולי 1919ארבעה שליחים יוצאים למסע על מנת למצוא את מואיז. ארבעה שליחים לארבע קצוות תבל, מנשה יוצא מדמשק  לרומא למשפחת רומאנו, שמואל לאיסטנבול, אפרים למרסאי, יצחק לקהיר. הארבעה קיבלו משימה למצוא את מואיז ולהחזיר את הקמע. עליהם לשוב בעוד חצי שנה.

אם המשפחה, ריינה, אמו של מואיז חוששת שלבנה נודע סוד ולכן בחר להסתלק.

העלילה עוקבת אחר הארבעה שיצאו לחפשו. הקמע ושאר הקמעות הופכים להיות דמות ונושא בעלילה. ארבעת נושאי הקמעות מחפשים אחר מואיז. בכל מקום שמגיע השליח הוא נפגש עם רואה עתידות שמדברת עם המתים. מגדות עתידות שמספרת פרטים על מואיז, כל אחד מהשליחים נחשף לפרטים נוספים.

״איך פיסת מידע מהעבר בכוחה למוטט חיים שלמים במיוחד אם נארגו מפיסות בודדות של אמת, שזורות ביריעה רחבה של מרקם שקרי״

ומה קורה בבית, מאחור? המשפחה מטלטלת בין ודאות לחוסר ודאות, חיי הביטחון שהיו להם התערערו.

ריינה מעולם לא סיפרה על ילדותה ועכשיו לאט לאט נפרמים חוטי העבר ומאיימים. סוד נורא שמאיים על המשפחה. ריינה  יוצאת לפגוש איש מסתורי. בילדותה הוכרחה ללמוד לחשים מפי סבתה  שברכה אותה שתוכל להשפיע על העולם סביבה היא תשמור על כולם בעזרת שיקויים ודבקות בשם. המפגש המסתורי גורלי עבור ריינה.

באיסטנבול מגדת עתידות מגלה שקללה איומה רובצת עליהם, אימו של מואיז נושאת חטא גדול והטילה עליהם וצאצאיהם קללה.

עם מידע שכזה הקורא גם הוא יוצא למסע. הקורא סקרן לדעת מה עלה בגורלו של מואיז ומהו הסוד הנורא שמטיל קללה על המשפחה. הסקרנות הנוספת היא האם הקמע יחזור בחזרה. המסע שעוברים השליחים והגיבורים הוא מסע מטלטל נפשית ותלאות פיזיות רבות. המפגשים בין העולם היהודי לעולם המוסלמי משאירים את הקורא חסר אוויר.

העלילה מרתקת ומושכת לקריאה לא רק כי רוצים לדעת מה עלה בגורלו של מואיז ומהו הסוד ואיך יתגלה, אלא גם בזכות הידיעה שזהו סיפור אמיתי, בסיום הספר מציגה רינת פרק מהיומן שכתבה סבתה בבואנוס איירס שבו היא מביעה תקוה לכתוב את סיפורם המופלא. שרה נואה לא הספיקה, אך נכדתה רינת קיימה את הבטחתה.

העלילה רבת משתתפים ואירועים נארגת כמו שמיכת טלאים צבעונית מלאת כל החושים, עלילה סוחפת  מיסתורית ומיסטית, שמעלה שאלות רבות האם הגורל מוכתב וידוע מראש?  אנשים שהיו משוכנעים שייעודם אחד מתבדים, הבטחות לנישואים מופרות ומומרות באחרות. זוהרה מגדת העתידות מייצגת את הגורל המוכתב המנבא עתיד שונה לשמואל מזה שתכנן.

מסתוריות ופחד מהלא נודע כשמעל לכל אמונה באל, אמונה בכך שאין מקריות וכל מה שקורה יש לו סיבה.

סיפור שנסוב בעיקר על הצלה ושמירת העם היהודי.

“סוד הקמע מדמשק” הוא יצירה נפלאה החוצה גבולות, שנים, ומגוון דמויות שלוקחת את  את הקורא במסע לזמן אחר עד לימנו אלו.

סוד הקמע מדמשק, רינת גל

עורכת, נחמי קרמר

הוצאת ניב,2023

תגובות בפייסבוק