הבלוג של רחל פארן לאנשים שאוהבים ספרים
סיבוב ההופעות של הגולם מפראג – אריאל הורוביץ
“סיבוב ההופעות של הגולם מפראג” הוא ספר ישראלי. אירועים משמעותיים שהיו בחברה הישראלית מהווים את הרקע לעלילה.
רומן ביכורים משובח שאינו כלל רומן ביכורים. “סיבוב ההופעות של הגולם מפראג” הוא רומן בשל בהחלט המעלה קונפליקטים רבים.
אריאל הורוביץ הוא איש של מילים ומוסיקה ולא בכדי הוא בחר בשם הלהקה “הגולם מפראג” וגיבור העלילה, כפיר, זכה בכינוי הגולם. משמעות השם היא כפולה. גולם במובן של שלב בהתפתחות של חרקים. גולם במובן המיסטי. הגולם מפראג באגדה קיבל את כוחו באמצעות המילה.
הבית שלנו הוא בית של מילים ובית של מוסיקה. בני הוא מוסיקאי שלמד ברימון, כתב והלחין שירים והופיע במעט הרכבים. לכן מיד בקריאת השורות הראשונות של הספר צללתי אל עולמו של כפיר והרגשתי כאילו אני מכירה אותו. התאהבתי בדמותו, באישיותו הרגישה, בקונפליקטים שליוו אותו. גם בני התלבט בין עולם המוסיקה על יופיו והקשיים שלו לבין מקצוע יציב.
כפיר הלוי הוא מנהיג להקת הגולם מפראג. כפיר היה בן שלוש כאשר אביו נפל במלחמת יום הכיפורים, אמו ברכה, מורה לתנ”ך גידלה אותו לבדה. באחת ההופעות הוא מכיר את נירית דתלש”ית מהישוב תקוע ואחות במחלקה האונקולוגית באיכילוב. שניהם מתאהבים, גם אני התאהבתי בהם כזוג בראשית דרכו המחפש ומגשש אחר העתיד המשותף. בראשית דרכם, שניהם בטוחים שאהבתם תגשר על העולמות השונים. אמו של כפיר נותנת את ברכתה, אביה של נירית אינו מרוצה, הוא מבין שהמסורת שהוא חי איתה תאבד. הוא אפילו מנסה להסביר לכפיר את המשמעות של הורשת תפילין לנכד שאביו אינו מניח תפילין. הוא חושש ששרשרת של מסורת תקטע. לבסוף הוא אומר “מילא חילוני, אבל למה אמן.” ובכך צופה את קשיי הפרנסה שלהם, ואת העיסוק הבוהמייני של חתנו לעתיד שעלול לערער את התא המשפחתי.
אותם בקיעים שצפה אביה של נירית מתגלים לאחר החתונה ובעיקר לאחר הלידה. הם הולכים ומתעצמים כאשר נירית מבינה את הפער ביניהם. תקוע מיצגת את עולמה של נירית ותל אביב את עולמו של כפיר. נירית אומנם בחרה להתנתק מתקוע ולחיות בתל אביב, אך היא מרגישה בה נטע זר. כפיר בחר בנירית בידיעה מראש על עולמה הדתי וגם הוא מרגיש חוסר שייכות למנהגי הדת. הוא הולך לפעמים לבית הכנסת בשבתות בתקוע ורוב הזמן משתעמם מוות.
כפיר מאוד מחובר לשתי נשים משמעותיות בחיו ושונות אחת מהשנייה, אמו ואשתו.
אריאל הורוביץ כותב על התקופה שלאחר רצח רבין, תקופה שבה הפער בין החילונים לדתיים התעצם ונמשך ביתר שאת עד לימנו. עד כי לרגע היה נדמה לי, שהספר נכתב על החודשים האחרונים.
הקונפליקט בספר אינו רק בין דתיים לחילונים. הספר מעלה ומציף בכנות פערים רבים. התלבטות של אמן האם לכתוב שיר רווחי מול שיר מהנשמה. האם להמשיך להיות תלוי באומנות כמקצוע או לבחור משלוח יד שיכול לכלכל משפחה. האם להתייחס לסביבה כמשפיעה על השיר או לתת לצו הלב לבחור ולהחליט.
אריאל הורוביץ כותב בכנות על משפחה ובקיעים בה. הוא אינו מיפה ואינו מגיש לקורא אשליות על גישור בין פערים של שני בני זוג נשואים, להפך הוא מתאר את הניגודים באופן הכי ישיר. הוא גם אינו נופל לקלישאות ביחסים ביניהם.
אריאל הורוביץ הוא אמן בנשמתו וניתן לחוש זאת באמצעות אפיונו של כפיר, ברגישות שלו, בפחד במה לפני כל הופעה, בחששות מפירסומם של שירים חדשים וכיצד הקהל יקבל אותם, בהתלבטות באיזו דרך לבחור, אומנות או מקצוע מפרנס. והאם בכלל המוסיקה העכשווית מחדשת דבר מה. הוא פורס בפני הקורא את לבטיו ומחפש אחר חיזוקים.
כמו שציינתי צללתי אל הספר בהנאה ובריתוק. קראתי ללא הפסקה, התפעלתי מהכתיבה הבשלה, מהדמויות והלבטים של כל אחת, מהאנושיות של כפיר וממסע ההתבגרות שעבר.
ספר ישראלי, שונה המתאר מאבקים בין מציאות של העולם החיצוני לבין הדמיון והיצירה.
יופיו של הספר הוא שזירת השירים של להקת הגולם מפראג בעלילה, או שזירת העלילה בין השירים. את השירים המלווים את העלילה והטקסט ניתן לשמוע ביוטיוב. בכל פעם כשקראתי על שיר מסוים מיד האזנתי לו, מה שהעצים את תחושת חווית הקריאה.
ממליצה בחום.
סיבוב ההופעות של הגולם מפראג, אריאל הורוביץ
עורכת, מיכל חרותי
הוצאת ידיעות אחרונות, 2023