הבלוג של רחל פארן לאנשים שאוהבים ספרים

מה חייל מבקש – ספרו האחרון של דורון שנער

Spread the love

מה חייל מבקש הוא ספר התבגרות רגיש וכואב.

מה לי ולטירונות קרבית? מה לי ולצבא? למרות שאני נשואה לקצין קבע במיל, אני רחוקה מלהתעניין בספרי צבא. אבל, את הספר “מה חייל מבקש” קראתי בנשימה אחת.

הצבא בספר הוא מיקרוקוסמוס לעולם. זעיר אנפין של החיים.

שלושה, רמי, בן מושב, עידו, בן העיר הגדולה ,תל אביב ובן קיבוץ שהוא מספר הסיפור נפגשים בטירונות קרבית. לא זו אינה התחלה של בדיחה, זו התחלה של ידידות קרובה. חברות מיוחדת על כל גווניה.

שלושה חברים שנפגשים לראשונה בטירונות הופכים לחברי נפש שמלווים אחד את השני. שלושה צעירים שונים אחד מהשני מתחברים ומעבירים יחד את ימי הטירונות הקשים.

הספר נפתח באסון.

“האסון התרחש עם בוקר. רמי, מושבניק גדל גוף ובעל קול שנע בין בריטון לבס, צרח. כשצרח, קולו התגבה לכדי סופרנו וקומתו השתוחחה כשיבולים ברוח. זו היתה ראשיתו של אקורד הסיום: הצרחה של רמי.”

מנקודת הזמן הזו נעה העלילה קדימה ואחורה. האסון שהתרחש באותו הבוקר הוא הכוח המניע את העלילה. העלילה נעה מנקודת זמן זו עד להסבר הסיבה לאותו אסון.

לא, זה אינו ספר מתח, זהו ספר על חיילים, או נכון יותר לומר על אנשים צעירים שרק התגייסו, ומה הם בסך הכל מבקשים? אהבה.

 “מה חיל מבקש, אהבה, בימיו, בלילותיו, אהבה. על הכל יוותר….אך לא, רק לא, לעולם לא, לא יוותר על אהבה.”

האהבה עבור הנערים הצעירים מקפלת בתוכה את הפגת  הבדידות. הגעגועים בטירונות העצימו את תחושת הבדידות. לא כל אחד מתמודד עם הנתק מהבית, השינוי בשגרת היום, המרחק, הקושי הפיסי העצימו את הבדידות.

בפרקים קצרים וקריאים מכניס אותנו דורון שנער למחשבותיהם של חיילים טירונים. בין המסעות, הריצות והטירטורים שזורים חייהם של הטירונים. מצוקות, אהבות וחלומות על בנות. חיפוש עצמי. יתמות. כעסים, הלשנות, הפצת סודות, עיסוק ברכילות.

הפרקים הקצרים יוצרים תחושה של קצב. הקצב של הטירונות אינו קל, הוא שונה ואחר ממה שהיו מורגלים אליו. החיילים מתמודדים עם התאקלמות בצבא מול החיים והאהבות שהשאירו באזרחות. עידו שצוחק בכל הזדמנות וכל הזמן, מאוהב בדפנה, כל דבר מזכיר לו אותה. האהבה שלו אובססיבית וגורמת לקנאה אצל חבריו.

מסע הטירונות של החיילים הם מסע ההתבגרות שלהם. בתקופה קצרה הם עוברים מסלול הכשרה, הכשרה קרבית והכשרה לחיים האמיתיים. המסע יהיה גם משא שאותו הם יישאו כל חייהם.

דורון שנער מתאר תקופה בחיי הטירונים ומתאר תקופה של הווי ארץ ישראל, ימים ללא טלפונים סלולריים, ללא יכולת להתנייד בקלות. הכתיבה של דורון מעוררת רגשות רבים, לי הזכירה את ימי נעורי.

כמו שציינתי הספר קצבי, מרתק ומוביל את הקורא לסיום, סיום שבו מתחברים כל הקצוות, יש הסבר לאותו אסון שבו התחיל הספר, אסון שמרחף לאורך העלילה. הסיום שמשאיר את הקורא ללא אוויר, כמעט כמו המסעות של הטירונים.

דורון שנער מצליח לא רק לרתק, אלא לעורר בקורא רגשות אהדה לכל הדמויות שבסיפור איך? הכתיבה הרגישה שלו, שזירת אירועים מהמציאות  וההיסטוריה, ציון מקומות בשמם, יוצר אמינות, לי נדמה שדורון כתב את הספר האישי ביותר שלו.

העטיפה של הספר נפלאה בעיניי, פשוטה ולא פשטנית, מרמזת, מסמלת את כל הנושא של הספר.

ממליצה. ספר שאינו על טירונות צבאית, אלא ספר על הטירונות של החיים.

 

מה חייל מבקש, דורון שנער

כנרת, זמורה 2021

תגובות בפייסבוק